Friday, November 16, 2007

Beberapa maklumat untuk dikongsi bersama

Terima kasih kepada beberapa feedback pengunjung yang diberikan. Kami memang berharap blog ini akan menjadi satu medan perbincangan dan maklum balas mengenai penternakan kambing, berdasarkan aktiviti dan kajian secara praktikal dikandang kami.

Sebagai tambahan maklumat dalam topik susukan anak kambing anda, kami dapati adalah perlu menyuakan susu tambahan kepada anak kambing seawal mungkin, iaitu bermula beberapa jam selepas dia bersalin. Kalau dah lambat, kemungkinan besar dia tak akan minum. Satu lagi, pastikan puting dan botol susu sentiasa disterilkan.. untuk membuang saki baki susu basi. Caranya, dengan merendamkan botol dan puting susu dalam air panas. Susu basi mempunyai bakteria yang boleh bawa penyakit kepada anak kambing anda.. Diingatkan, jangan MALAS nak sterilkan botol susu anda. Cubalah susukan anak kambing anda, pasti anda akan berpuashati dengan resultnya...

Ramai bertanya tentang khasiat silaj. Apa yang kami sebutkan merupakan hasil secara praktikal dikandang kami. Untuk yang lebih saintifik, boleh lawati http://www.jphpk.gov.my/Malay/Agronomi/Silaj.htm , iaitu kajian yang dibuat oleh Jab Haiwan Perak.

1 comment:

Anonymous said...

Gostei muito desse post e seu blog é muito interessante, vou passar por aqui sempre =) Depois dá uma passada lá no meu site, que é sobre o CresceNet, espero que goste. O endereço dele é http://www.provedorcrescenet.com . Um abraço.