Saturday, August 4, 2007

Lama kucari akhirnya ketemu jua

Setelah sekian lama membuat marketing, sana sini bertemu potensi pelanggan, akhirnya dapat juga satu kontrak mengambil kambing kami apabila mencukupi beratnya. Kami 'lego' sebagai pelanggan pertama dengan harga cukup istimewa... RM14 sekilo sahaja.. Mana nak dapat harga semurah tu, baka Boer tu... Target pengeluaran untuk order ini adalah 10 ekor sebulan.. Cukuplah untuk cover operating cost setakat ini, dan pemberi semangat untuk kami lebih berusaha.

Selepas ini boleh la buat beberapa eksperimental project untuk memperbaiki sistem pemakanan dan penjagaan. Market yang ada perlu dijaga dengan mengeluarkan produk yang baik untuk kepuasan pelanggan. Kami juga sedang mengkaji dan bercadang untuk 'improve' pemakanan untuk mempercepatkan pembesaran. Setakat ini, untuk mencapai berat yang dikehendaki, kami perlu selama average 7-8 bulan. Target kami, untuk mengeluarkan baka dan sistem makanan yang boleh keluar dalam masa 5-6 bulan sahaja.

Semoga usaha ini terus mendapat sokongan dan bantuan semua. Kepada penternak yang lain, usaha adalah tangga kejayaan. Rajin membuat marketing, InsyaAllah satu hari anda akan ketemu jua dengan pelanggan yang dicari.

Kami mencadangkan rakan penternakan lain dapat sentiasa berhubung dan bekerjasama dalam membekalkan daging kambing ke pasaran Malaysia. Mungkin persatuan penternak kambing Boer perlu diwujudkan untuk memudahkan perkongsian ilmu didalam bidang ini.

No comments: