Sunday, August 12, 2007

Perlunya kerjasama antara penternak

Pagi tadi kami membuat lawatan sambil belajar ke kandang projek Interxpose di Setulang Daing, Melaka. Asalnya kami ingin melihat mesin pemotong rumput yang diiklankan. Namun, kami berkesempatan untuk melawat ke kandang projek. Apa yang menarik, Interxpose menawarkan pakej kambing pawah, satu usahama menternak kambing kepada mereka yang belum mempunyai pengalaman dan modal besar.

Kami sempat bertemu dengan Cikgu Mahmud, tuanpunya projek. Dalam perbincangan singkat, kami sempat membincangkan beberapa faktor yang menjadi masalah penternak kecil seperti kami. Antaranya, kenaikan harga dedak yang semakin melampau, pasaran yang banyak, tetapi tidak dapat dipenuhi kerana kekerdilan operasi, dan sebagainya.

Harga dedak melambung menjadi dilema penternak kecil

Maka tercetus idea kami untuk kita bergabung tenaga dalam sebuah persatuan penternak kambing di Melaka, untuk berbincang dan mencari penyelesaian tentang pelbagai perkara berkaitan dengan masalah penternak kecil. Mungkin sebagai permulaan, kalau dapat 2-3 penternak pun sudah memadai untuk kami berbuat sesuatu. Insya-Allah,

No comments: