Monday, June 18, 2007

Baka-baka terakhir Putih


Masih ada beberapa ibu kambing yang buntingkan baka si Putih. 3 hari lepas kami menerima kelahiran anak kambing betina ini, saiz cukup baik. Ibunya kacukan Saanen, mempunyai susu yang banyak (patutlah asyik tidur kekenyangan saja..)

Selama ini kebanyakan baka si Putih kami jual apabila mula berusia 6 bulan dan ke atas. Saiz badan yang gempal memang mendapat permintaan yang baik. Setakat ini baka si Putih cukup senang dijual. Selepas kehilangan baka utama, kami mula meneliti anak-anak si Putih, mencari mana yang berpotensi menjadi pejantan yang baik seperti bapa mereka. Kemungkinan kami akan jadikannya 'pejantan' reserve, untuk diselang selikan dengan baka utama.

Kriteria utama bagi pemilihan ini, mencari anak-anak yang mempunyai pertumbuhan dan pembesaran yang 'above average'. Anak-anak ini akan diasingkan dikandang 'special program'. Pemakanan dan urusan kesihatan akan dipantau, supaya dapat mengekalkan perkembangan mereka yang terbaik. Diharapkan program ini bakal mengeluarkan baka yang lebih baik daripada si Putih sendiri. Setakat ini ada 2-3 ekor menjadi perhatian kami...

No comments: