Tuesday, June 19, 2007

Menu baru

Beberapa minggu lepas, salah seorang dari kami telah melawat kandang kambing lain di Negeri Sembilan. Sambil melihat baka-baka yang dijual, kami sempat belajar beberapa perkara. Yang menarik perhatian kami, adalah menu makanan yang disediakan, yang mana kami bercadang untuk mencuba dikandang kami pula.

Menu baru ini adalah silaj jagung. Cara penyediaan agak mudah... dapatkan batang pokok jagung (kena pajak daripada ladang jagung berdekatan..), dipotong dengan saiz 1 inci (pakai mesin potong), kemudian sumbat dalam tong PVC padat-padat.. sebelum ditutup, masukkan garam dan gula secukup rasa.. :).. Peram selama 21 hari... maka jadilah silaj jagung yang cukup wangi dan menyelerakan.

Kami bertuah kerana terdapat beberapa peladang disekitar kampung yang menanam jagung secara kecil-kecilan. Tugas pertama, adalah membuat percubaan pertama menu ini. Namun, susah juga nak dapatkan tong PVC.. Katanya boleh dapat di Jabatan dengan harga RM65 setong.. Kalau beli dikilang harga lebih mahal, mencecah RM100... pergh.. mahalnya... Kalau pembaca mengetahui tempat yang lebih murah, silalah hubungi kami....

Dengan menu baru yang murah ini, kami bercadang untuk mengurangkan kos pemakanan. Setakat ini, pemakanan kami banyak bergantung kepada pallet Cargill dan rumput liar. Harga pallet semakin meningkat sejak beberapa bulan lalu, menyebabkan harga daging kambing naik melangit.

Kalau boleh mengikut peratusan, bagi pelan 100% feedlot, menunya adalah 20% pallet, 40% silaj dan 40% rumput napier atau rumput kuda. Bagi pelan semi-feedlot, 20% pallet, 40% silaj dan selebihnya makanan ketika dilepaskan. Doakan usaha ini berjaya....

No comments: