Monday, June 18, 2007

Kehilangan Yang Menyedihkan

Telah lama tak update blog ini, kerana kesibukan yang tidak memberikan kesempatan. Moga-moga kami akan terus diberikan kesempatan untuk memberikan maklumat berguna dalam blog ini.

Beberapa minggu lalu, kandang kami telah dimasuki pencuri yang durjana. Akibatnya, si Putih, pejantan utama kami telah hilang bersama beberapa lagi kambing dewasa, jantan dan betina. Amat malang sekali, ia berlaku disaat cuti sekolah, di mana kami mendapat banyak permintaan dan pelanggan. Kejadian berlaku diwaktu malam, rasanya dilakukan oleh 5-6 orang. Mereka masuk ke kandang, menangkap dan mengikat kambing hidup-hidup, dan dipikul ke lori mereka yang sedia menanti tidak berapa jauh. Rasanya, curian mereka itu untuk market jualan baka.


Namun, kami menerima takdir ini dengan menyerah diri kepada Allah, yang Maha Pemurah lagi Penyayang. Mungkin ada sebab dan hikmah disebalik ujian ini.

Si Putih disepanjang khidmatnya kepada kami, mempunyai prestasi yang cukup baik. Selama setahun lebih menjadi pejantan utama, sebanyak lebih 60 ekor anak lahir dari bakanya, dengan peratus kematian yang cukup rendah. Saiz anak juga 'kus semangat'... Itulah si Putih, baka Boer F2, yang Allah telah pinjamkan sementara bagi membantu projek kami ini.

Kejadian ini membuat kami lebih memikirkan soal keselamatan kandang, dan terpaksa mengeluarkan belanja yang lebih untuk itu. Cadangan kami, untuk membina pagar disekeliling kandang, dengan memasang alat penggera bunyi dan lampu. Juga, terdapat cadangan untuk kami membela angsa atau anjing (anjing agak sukar nak jaga berbanding angsa..). Doakan kami lebih bersedia dan semoga insiden tersebut tidak berulang lagi.

No comments: